söndag 16 augusti 2015

Milles födelsedagstårta

I två veckor har jag bara (nästan) tänkt på tårta, det vill säga Milles födelsedagstårta. Jag är inte bra på tårtor, har egentligen aldrig bakat några, jo vid några tillfällen men det är knappt de räknas. Men nu så önskade Mille sig en marsipantårta och det kunde jag ju inte säga nej till. Efter mycket funderande så ville Mille ha Minecraft-tema på den. Jag hade aldrig tidigare bakat marsipantårta så det var bara att googla loss på det och på Minecraft. 

Att göra en tårta till Mille är inte helt lätt, det finns så många saker han inte gillar, vad gäller mat och godsaker. Det får t ex absolut inte vara grädde eller choklad på tårtan, jag som älskar choklad och hade lätt gjort chokladtårta varje gång det ska vankas tårta. Nä, så lätt ska det ju inte vara. I alla fall så fick jag ju tänka på det som Mille tycker om och det är ju sockerkaka och jordgubbar med socker. Det var vad det fick bli. Så här gjorde vi tårtan:

Bottnarna

Jag valde som sagt att göra sockerkaksbottnar. Jag bakade tre bottnar enligt nedan recept. 

En sockerkaka

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Smör och mjöl till formen. 

Sätt ugnen på 175 grader. 

Vispa ägg, socker och vaniljsocker fluffig. Smält under tiden smöret och rör ner mjölken. Häll sedan smöret i bunken med ägg och socker och rör runt. 

Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner de i smeten. Häll sedan smeten i den smorda formen. Sätt in formen i ugnen i ca 25-30 min. Provstickan ska inte vara kladdig när kakan är klar. 

När alla bottnar var klara frös jag helt enkelt ner dom en och en. Dagen innan kalaset tog jag fram bottnarna, jämnade till dom och satte ihop de med fyllning. 

Som fyllning valde jag jordgubbskompott - jordgubbar med socker, alltså. :)

250 g jordgubbar
1 dl gelésocker
Ca 2 msk vatten

Koka upp jordgubbar med socker och vatten. Koka ihop tills bären är mosiga, låt den sedan svalna. 

Jag gjorde alltså tre bottnar och bredde på jordgubbskompotten mellan dessa bottnar. Sedan fick tårtan stå inplastad i kylen i ett dygn.


Dagen efter spacklade jag tårtan med smörkräm. 

Smörkräm

150 g smör
3 dl florsocker
2 tsk kokhett vatten
2 tsk vaniljsocker

Vispa smöret fluffigt. Vispa ner florsocker, lite i taget. Tillsätt vattnet under vispning. Häll sedan i vaniljsocker. Vispa tills du har en, lite fluffig kräm. 

Sedan var det bara att kavla ut marsipanen och lägga det över tårtan som ett lock. Sen var det bara att dekorera. Här har vi börjat:


Jag har aldrig gjort några figurer i varken sockerpasta eller marsipan så vi hjälptes åt, jag och Niclas. Mille ville också vara med så det blev ett riktigt familjeprojekt. De flesta figurerna är gjorda av sockerpasta, några är gjorda av marsipan. Mycket av det gjorde vi flera dagar innan kalaset, det är ju en fördel att både marsipanen och sockerpastan håller sig fast det får ligga i några dagar. Det är viktigt att de ligger mörkt och i rumstemperatur eller svalt, vi förvarade våra i dubbla plastpåsar eller i burkar, i skafferiet. Jag är själv inte så förtjust i varken eller men Mille gillade både och. Mille ville även ha med några av sina leksaksfigurer. :) Så här blev tårtan: 


Det var verkligen superkul att baka denna tårta, jag blev så inspirerad till att baka mer. Så vi får väl se hur det blir med den saken. :) Någon måste ju äta upp det jag bakar också, det är ju ett problem. Får fundera på det. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar