fredag 14 augusti 2015

Bullar kommer det här...

Vilka underbara dagar vi hade förra veckan! Vi fick en riktig semester tillsammans med kärt besök. Min kusin med man och barn kom till oss för några dagar. De bor i södra Frankrike och vi har inte setts på 6 år, det var verkligen dags nu. Vädret tajmade också bra, vi har verkligen haft det toppen. Ätit och druckit gott har vi också gjort. Något av det har synts på Instagram, du följer väl oss där!? Sök bara på smakaochnjut så hittar du oss. 

Den här veckan har vi firat och firar Mille. Han fyllde 9 i måndags. Får se om vi får ihop någon tårta till bloggen. Det har även varit mindre sömn än vanligt. Lill-tjejen har fler tänder på gång samtidigt som hon upptäcker stora vida världen och det blir totalt bakslag på kvällar och nätter. När jag väl får lugn så kan jag knappt hålla ögonen öppna, de går bara igen... Det här inlägget har tagit flera dagar att skriva. Men snart, om någon dag ska det väl vara klart och ute. :)

Jag ska bara få in recept på några smarriga bullar som jag bakade häromveckan. :) Det började med att jag hade för mig att vi hade en massa blåbär i frysen. Jag bestämde mig för att göra blåbärsbullar. När jag så hade börjat baka dessa underbara bullar, som jag redan kände smaken av och öppnade frysen för att ta fram alla dessa blåbär så visade det sig att det inte var så många alls utan ganska så få.... Förstå min besvikelse! Men det blev i alla fall några blåbärsbullar av det och resten av degen fick bli gamla herdeliga kanelbullar. Vi njöt lite extra mycket av de goda blåbärsbullarna som jag måste göra om. 

Bullar


Vetedegen

1 msk kardemummakärnor 
3 dl mjölk
50 g jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g rumsvarmt smör
1 ägg
ca 11 dl vetemjöl special

Värm mjölken till 37 grader. Mortla kardemummakärnorna och häll de i mjölken. 

Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med lite av den ljumma mjölken. Häll i resterande mjölk, häll ner socker, salt, tärna smöret och ha i även det, samt ägget. Rör om och ha sedan i mjölet, efter hand. Jag knådar i min köksmaskin men det går ju lika bra för hand. När degen känns smidig, ställ den för att jäsa under en bakduk. Efter ca en timme har den blivit dubbelt så stor och då är det dags att göra själva bullarna. 

Blåbärsbullar

25 g smör
2-3 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl blåbär (eller så mkt som du kan skramla ihop)
2 msk maizena
200 g mandelmassa
Ägg
Pärlsocker 
Mandelflarn 

Tina blåbären (om de är frysta vill säga) och blanda ner maizena. Blanda ihop smör, socker och vaniljsocker till en bredbar massa. Riv mandelmassan. 

Sätt ugnen på 200 grader. 

När du kavlat ut en del av degen brer du först på smöret, strö över blåbär och sedan den rivna mandelmassan. Rulla ihop degen från långsidan och klipp lagom stora bitar och ställ bullarna sedan i formar. Låt de jäsa ca en timme under en bakduk, de ska bli dubbelt så stora. 

Pensla de med uppvispat ägg och strö på pärlsocker samt mandelflarn. 

Ställ in de i ugnen tills de fått fin färg, ca 10 min. 

Kanelbullar

50 g mjukt smör
ca 1/2 dl socker
Kanel efter smak (jag gillar mycket kanel)

Rör ihop allt till en bredbar massa. 

Kavla ut den andra delen av degen. Bred på kanelsmöret. Rulla ihop från långsidan och klipp av lagom stora bullar och lägg i formar. 

Låt de jäsa ca en timme under en bakduk, de ska bli dubbelt så stora. 

Pensla de med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.  

Ställ in de i ugnen tills de fått fin färg, ca 10 min. 


Bullar är ju grymt smarriga! :) I nästa inlägg kommer det tips på vad du kan göra med bullarna om de råkat ligga framme i två dagar, när de är lite torra och tråkiga. :)

Kram på er! 

2 kommentarer:

  1. Hmm försvann min kommentar eller godkänner ni innan publicering? �� Iaf ser supersmarrigt ut �� Och jag och Elvis hälsar puss och kram och att jag tänker på dig och dina jobbiga sömnlösa nätter ��❤❤ /Nina

    SvaraRadera